DE RELANCE-OVERUREN: voordelige overuren zowel voor werkgever als werknemer

Gepubliceerd: 10/12/2021

Om de coronacrisis het hoofd te bieden, besloot de regering om corona-overuren in het leven te roepen. Werkgevers uit de cruciale sectoren konden genieten van 120 bijkomende overuren, die netto werden uitbetaald zonder dat hierop sociale zekerheidsbijdragen betaald moesten worden. Deze corona-overuren werden inmiddels verlengd t.e.m. 31 december 2022, én werden verruimd tot alle sectoren, zowel de essentiële als de niet-essentiële sectoren. De corona-overuren werden herdoopt tot ‘relance-overuren’.

Begrip

In alle privé sectoren mogen voor het 3e en het 4e kwartaal van 2021 nog 120 bijkomende vrijwillige overuren – de zgn. ‘relance-overuren’ – vrij van bijdragen aan de sociale zekerheid gepresteerd worden. Voor het jaar 2022 komen er opnieuw 120 relance-overuren bij. Deze overuren komen bovenop de reeds bestaande normale vrijwillige 100 overuren.

Voorwaarden en modaliteiten

Er zijn enkele concrete voorwaarden en modaliteiten gekoppeld aan deze bijkomende vrijwillige relance-overuren, met name:

• Er moet geen overloontoeslag worden betaald
  • Er wordt geen RSZ gerekend op de overuren
  • De overuren zijn niet onderworpen aan bedrijfsvoorheffing
  • De uren worden niet meegerekend voor de interne grens, zijnde het maximaal aantal overuren in een bepaalde periode
  • De gewone vrijwillige overuren moeten niet zijn opgebruikt
  • Er moet een schriftelijk akkoord zijn tussen de werkgever en de werknemer. Dit akkoord moet uitdrukkelijk en voorafgaand aan de betrokken periode worden afgesloten. Deze goedkeuring moet bovendien elke 6 maanden hernieuwd worden. Het akkoord moet daarenboven uitdrukkelijk vermelden dat het om relance-overuren gaat.

Voordelen voor de werknemer

Uit bovengenoemde voorwaarden blijkt overduidelijk dat deze relance-overuren voordelig zijn voor de werkgever. Maar ook voor de werknemers hebben aan deze relance-overuren voordelen. Zo moet er ook door de werknemer geen RSZ betaald worden. Er moeten geen belastingen betaald worden op de overuren, én de gewone vrijwillige overuren moeten niet opgebruikt zijn. De werknemer krijgt deze overuren aldus volledig netto uitbetaald.

Besluit

Het gaat om een tijdelijke maatregel, die een einde neemt op 31 december 2022. Er mogen aldus maximaal 120 relance-overuren gepresteerd worden in 2021 en opnieuw 120 relance-overuren in 2022. Het weze aldus aan te raden om van deze voordelige relance-overuren gebruik te maken zolang het nog kan.

Auteur: