Skivakantie carpolicy

Gepubliceerd: 14/02/2024

In het voorjaar rijst traditioneel de vraag naar de (ski)vakantie van werknemers, inclusief het gebruik van bedrijfswagens. Een heldere en uitgebreide bedrijfspolicy draagt bij aan een zorgeloze vakantieperiode, zowel voor werknemers als voor werkgevers.

1.
Het is van belang te benadrukken dat de werkgever in principe volledig aansprakelijk is wanneer de bedrijfswagen uitsluitend voor werk gerelateerde doeleinden wordt gebruikt. Slechts in gevallen van ernstige nalatigheid door de werknemer, zoals bijvoorbeeld het rijden onder invloed, het negeren van een rood licht of herhaalde lichte overtredingen, kan de aansprakelijkheid worden overgedragen van de werkgever naar de werknemer.

Indien de bedrijfswagen voor privédoeleinden wordt gebruikt, rust de aansprakelijkheid in principe bij de werknemer. In geval van een ongeval, met name in het buitenland, kan de werkgever in eerste instantie worden aangesproken, maar zullen de kosten later worden verhaald op de werknemer.

2.
Bij een ongeval tijdens de vakantieperiode dient de werknemer in eerste instantie de voorgeschreven procedure voor het melden van het incident te volgen bij de bevoegde instanties. Indien er sprake is van letsel, dient er een proces-verbaal te worden opgesteld.

Om dergelijke situaties te beheren, is het raadzaam om verschillende regelingen op te nemen in de carpolicy, waaronder:

  • De dekking van verzekerde schade en eventuele franchise;
  • Procedures voor het melden van schade en tijdslimieten hiervoor;
  • Afspraken over de kosten voor herstellingen in het buitenland;
  • Beleid met betrekking tot de terbeschikkingstelling van vervangwagens;

3.
Daarnaast dient best ook het beleid met betrekking tot het gebruik van de tankkaart te worden vastgelegd. Dit omvat o.a.:

  • De beperkingen van het gebruik van de tankkaart tot bepaalde geografische gebieden;
  • De verdeling van de kosten tussen werkgever en werknemer, inclusief eventuele extra bijdragen bij overschrijding van een bepaald aantal kilometers of bij gebruik in het buitenland.

4.
Indien werknemers doorgaans met een kleine en/of elektronische bedrijfswagen rondrijden, zou er in de carpolicy bijvoorbeeld ook kunnen voorzien worden dat er gedurende vakanties een grotere en/of niet elektrische poolwagen ter beschikking wordt gesteld. Ook de mogelijkheid om extra opties te installeren voor tijdens de vakantie, zoals bijvoorbeeld een trekhaak of dakkoffer, kunnen worden opgenomen.

5.
De moraal van het verhaal: maak duidelijke afspraken en leg die vast in een glasheldere carpolicy. Op die manier komen zowel de werkgever als de werknemer niet voor (onaangename) verrassingen te staan.

Auteur:

Andere berichten